پرجم و شعار سال جمهوری اسلامی ایران - دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر بنر دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

دانشکده علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

fa-IRen-US
X

توصیه های مهم درباره پیشگیری از غرق ‌شدگی

راههای پیشگیری از غرق شدگی

 غرق شدگی یکی از آسیب‌های قابل پیشگیری و درمان است که شایعترین زمان غرق شدگی، اوایل صبح و غروب آفتاب بوده و بیشتر غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی دریا و در غیاب ناجیان غریق، دچار غرق شدگی می شوند.

بیشترین آمار تلفات غرق ‌شدگی همواره مربوط به رودخانه هاست، اما این آمار در دریا و استخر نیز، بسیار قابل توجه است.

با افزایش سفرهای تابستانی به ویژه به استان‌ها و شهرهای ساحلی و نیز، حضور بیشتر در استخرها و رودخانه ها، باید با رعایت کامل اصول و قواعد شنا انجام شده و در صورت تمایل به شنا کردن، باید در محدوده های مجاز ایمن سازی شده در دریا و در حضور نجات غریق، انجام شود.

پدر و مادرها باید کاملا مراقب کودکان خود باشند زیرا سهل انگاری در این زمینه، قابل جبران نیست.

 

در کنار استخر و رودخانه و ... از کودکان چشم بر نداریم.

 

شیرجه در آبهای کم عمق ، خطر ضربه به سر و شکستگی کردن را به دنبال دارد.

 

برای شنا در رودخانه و ...جلیقه نجات به همراه داشته باشید.

 

توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. 

 

شنا و مهارت‌های گریز از خطرات آن را بیاموزید.

 

به‌منظور اقدام فوری در زمان حادثه احتمالی. تا حد امکان به‌صورت چند نفره شنا کنید

بهترین مکان برای شنا در محلی است که همکاران نجات‌غریق در آنجا حضور دارند و می‌دانند که شما را چگونه نجات دهد.

به علائم ایمنی و تابلوهای هشداردهنده در کنار ساحل یا رودخانه‌ها توجه کنید.

پرچم‌ها معمولاً دارای علائم خاصی هستند که هر یک مفهوم خاصی را همراه دارد، پرچم سفید نشانگر آن است که دریا آرام و شنا کردن آزاد است. این پرچم در مناطق طرح سالم‌سازی دریا  یا مناطقی که ناجیان غریق حضور دارند؛ نصب می‌شود.

قبل از رفتن به درون آب، از وضعیت آب و هوایی پیش رو اطلاع حاصل کنید.

آب‌وهوا، جزر و مد، امواج، جریانات آب و عوامل دیگر می‌تواند اثر مهمی بر ایمنی شما داشته باشد.

باد، باران‌های سیل‌آسا یا برف‌های در حال ذوب شدن‏، می‌تواند شرایط آبی خطرناکی را ایجاد کند.

آب‌وهوای پیش‌بینی‌نشده می‌تواند جریانات گردابی در امواج ساحلی ایجاد کند و سرعت آب‌های رودخانه‌ها و نهرها را بالا ببرد.

هنگام شنا کردن در صورت شنیدن صدای رعدوبرق بلافاصله از آب خارج شوید.

در شرایط ناپایدار جوی از شنا کردن در دریا و رودخانه‌ها جدا خودداری کنید.

جلیقه نجات وسیله‌ای برای شناور نگه‌داشتن شما روی آب است. این وسایل هنگامی‌که خسته، وحشت‌زده یا مصدوم باشید؛ ایمنی شما در آب را حفظ می‌کنند.

حتی در صورت مهارت کامل به شنا، حتی‌المقدور از جلیقه نجات استفاده کنید.

آموختن نحوه پوشیدن جلیقه نجات در حین شنا، ضروری است.

آموزش چگونگی و زمان استفاده از جلیقه نجات به‌خصوص برای به کودکان و شناگران ضعیف‌تر ضروری است.

به دیگران، به‌خصوص کودکان کمک و آن‌ها را ترغیب کنید تا شنا و مهارت‌های گریز از خطرات احتمالی را بیاموزید.

از شوخی کردن در هنگام شنا جدا خودداری کنید.

هرگز پس از استفاده از دارو در آب شنا نکنید


مطالب مرتبط

Sort by: