پرجم و شعار سال جمهوری اسلامی ایران - دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر بنر دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

دانشکده علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

fa-IRen-US
X

چاقی و اضافه وزن و راه های کنترل آن

مریم جلودارپور| چاقی، اضافه وزن، راه های کنترل، کووید19، | | 0 نظر | | | | [MAKERATING]

نکات آموزشی به مناسبت بسیج ملی تغذیه(قسمت اول)

چاقی و اضافه وزن و راه های کنترل آن

امروزه چاقی و اضافه وزن خصوصا در دوران همه گیری کووید 19 در سراسر دنیا از جمه ایران شایع گردیده است.

اضافه وزن و چاقی به معنی ذخیره بیش ز حد چربی در بدن است که در هر گروه سنی دیده می شود.

از جمله عوارض وزن زیاد ریسک ابتلا به بیماری های غیر واگیری چون:

  1. دیابت
  2. فشارخون بالا
  3. بیماری قلبی_ عروقی
  4.  بلوغ زودرس در دختران نوجوانان و تاخیر بلوغ در پسران نوجوانان
  5. اختلالات عضلانی- اسکلیتی
  6. اختلالات کبد و گوارش
  7. اختلالات روحی و روانی
  8. سندرم متابولیک
  9. مشکلات تنفسی

و ... اشاره کرد.

 علت اصلی چاقی و اضافه وزن عادات غذایی نامناسب و فعالیت بدنی کم می باشد. الیته سابقه خانوادگی و یا بیماری هایی چون کم کاری تیروئید نیز می تواند منجر به چاقی و اضافه وزن گردد.

عادت هایی که منجر به چاقی و اضافه وزن می شوند:

  1. حذف بعضی از وعده های غذایی خصوصا صبحانه
  2. مصرف کم میوه و سبزی
  3. استفاده بیش از اندازه خوراکی های چرب و شیرین ی فراوری شده
  4. تحرک کم
  5. تماشای زیاد تلوزیون و موبایل و رایانه

راه های کنترل و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن:

  1. مصرف 3وعده اصلی و حداقل 2 میان وعده سالم در ساعات مشخص و به صورت منظم
  2. مصرف صبحانه به عنوان یکی از مهمترین وعده های غذایی
  3. مصرف منابع پروتئین در وعده صبحانه در کنار سایر گروه های غذایی و رعایت تنوع غذایی در این وعده
  4. کاهش مصرف تنقات کم ارزش هم چون چیپس ، پفک، شیرینی ها و افزایش مصرف لبنیات کم چرب، میوه و سبزی
  5. کاهش مصرف فست فود ها به علت اینکه حاوی مقادیر زیادروغن و چربی اشباع و نمک هستند.
  6. کاهش مصرف نوشیدنی های گازدار هم چون نوشابه و.. و افزیش مصرف دوغ های کم نمک در کنار وعده های غذایی
  7. تنظیم ساعت و میزان خواب . هم خواب کم و هم خواب زیاد هر دو باعث افزایش وزن می شود و سیستم تنظیم اشتهای بدن را بر هم می زند.
  8. مصرف غذا به آهستگی
  9. مصرف غذا در بشقاب کوچکتر
  10.  افزایش مصرف حبوبات به علت داشتن فیبر،پروتئین، آهن و سایر ویتامین ها
  11. مصرف سالاد و ماست قبل از غذا
  12. افزایش فعالیت بدنی در روز و انجام ورزش های هوازی و استقامتی در کنار هم 

مطالب مرتبط

Sort by:
izmir escort izmir escort izmir escort izmir escort