پرجم و شعار سال جمهوری اسلامی ایران - دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر بنر دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

دانشکده علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

fa-IRen-US
X

ناامنی غذایی

مریم جلودارپور| ناامنی غذایی، تغذیه مناسب، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، | | 0 نظر | | | | [MAKERATING]

به مناسبت بسیج ملی تغذیه

ناامنی غذایی( قسمت چهارم)

غذای روزانه باید انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم کند و باعث رشد و ترمیم سلول های بدن، خون سازی، سلامت اعصاب و مقاومت بدن در برابر بیماری ها شود. اما در شرایط حاضر به دلایل مختلف از جمله کرونا و وضعیت اقتصادی، بعضی از خانواده ها از غذای کافی، سالم و مغذی  محروم شده اند و ناامنی غذایی افزایش پیدا کرده است.

دراین رسانه سعی شده است تا راهکارهای علمی و عملی تغذیه ای جهت مدیریت صحیح ناامنی غذایی ارائه گردد.

راهکارتغذیه ای مناسب

1.تاحدامکان دور ریز غذاها و نان ها را کاهش دهیم.

*جهت نگه داری نان، آن را بلافاصله پس از خرید مصرف کنید و نان را در سفره های پارچه ای حمل کنید. مازاد نیاز همان وعده را در کیسه های پلاستیکی بدون منفذ و به اندازه یک وعده بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید.

2.سبزیجات و میوه ها را در حجم کم و تاحد امکان به صورت روزانه تهیه کنیم،تا از اسراف جلوگیری شود.

*انواع میوه ها با قیمت های مختلف در بازار موجود می باشند و میوه های ریز ارزان تر هستند. لازم به ذکراست که ریزبودن از ارزش غذایی میوه کم نمی کند و حتی به جرات می توان گفت میوه های ریزتر اثرکمتری از کودهای شیمیایی گرفته و سالم تر هستند.

*پیشنهاد دیگر ما راه اندازی گلدان ها و باغچه های سبزی کاری در منزل است.میتوان از آب های دور ریز مانند آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب خانگی،باقی مانده چای یا آب سرد شده حاصل از پخت موادغذایی مانند تخم مرغ و سیب زمینی جهت آبیاری گلدان ها و باغچه ها استفاده نمود.

3.سویا یکی از باکیفیت ترین منابع پروتئینی و سرشار از مواد مغذی همچون آهن،روی و کلسیم است که  جهت برطرف کردن نیاز به پروتئین می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد.

*حبوبات نیز یکی از بهترین جایگزین گوشت هاست که حاوی فیبر غذایی وفاقد چربی و کلسترول است. هم چنین درصورتی که حبوبات همراه با غلات مانند نان،برنج و ماکارونی مصرف شود ارزش غذایی آن تکمیل می شود.غذاهایی مانند حلیم عدس،آش رشته،عدس پلو،لوبیا پلو و خوراک حبوبات با نان غذاهای با ارزش پروتئینی کامل هستند.

* تخم مرغ یکی دیگر از منابع باکیفیت پروتئینی است که نسبت به سایر منابع ارزان تر و در دسترس تر است. تخم مرغ را می توان به صورت مجزا یا ترکیب با غذاهای دیگر مصرف کرد.به طور مثال افزودن تخم مرغ پخته شده به انواع سوپ و آش به ویژه در غذای کودکان یا تهیه غذاهایی که ترکیب سبزیجات و تخم مرغ می باشند مانند میرزاقاسمی،کوکوی سیب زمینی.

4.مصرف شیر و لبنیات به علت داشتن کلسیم و پروتئین توصیه می شود.جهت مصرف، همیشه انواع لبنیات پاستوریزه کم چرب و کم نمک را انتخاب کنید چون هم ارزان تر است هم اثرات زیان بخش مصرف چربی حیوانی را ندارد.

*میتوان در منزل از شیر پاستوریزه یا شیری که با روش صحیح جوشیده شده است سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر را تهیه نمود که به مراتب از لحاظ اقتصادی مقرون  به صرفه تر است.

5.یک راه دیگر برای کاهش هزینه های خانوار، محدودیت در خرید و مصرف قندها، چربی ها و تنقلات فاقد ارزش غذایی است. هم چنین میتوان به جای خریدتنقلاتی مانند چیپس،پفک و ... از تنقلات سالمی مثل مغزتخمه و گندم بوداده استفاده کنید.

نکته ی آخر اینکه سعی کنید به جای سرخ کردن غذاها از روش آب پز و بخارپز استفاده کنید تا غذای سالم تری تهیه کنید و در خرید روغن نیز صرفه جویی کرده باشید.

 


مطالب مرتبط

Sort by:
/body>